Monday, October 29, 2012

Suatu Anjakan


Hari ini dashboard blogspot diselak
tinjau overview blog sendiri
pelik.
berpuluh pageview sehari

kalau difikirkan kembali, ikur norma kebiasaan
4-5 orang je baca blog ni
statistik pun jarang gunapakai skala puluh-puluh
selalu bawah sepuluh
sekali lagi, hairan

maka selesai melayan google reader sepam dua
tahulah asbab keluarbiasaanya
Reysha menyebut pasal tampalan aku di tampalannya sini.
tengkiu mokcik
and i like your non-conservative post especially bab-bab menjalang
or as u put it
menyundal

untuk mereka yang cuba memfofularkan dan mengiklankan ruang ini di facebook
telah ramai yang aku minta delete
atau aku delete sendiri cubaan-cubaan sedemikian di dinding aku
sebab blog ini terlalu peribadi.
tempat untuk bercerita dan berjiwang
yang tidak ingin aku maklumkan pada sesetengah yang berada di laman sosial
yang aku lebih selesa rahsiakan daripada kaum keluarga sanak saudara

cuma ada sekali baru-baru ini
ada satu cubaan mencarikan publisiti blog ini di dinding fesbuk aku
aku biarkan sahaja, tidak dipadam
sebab pada aku hak perseorangan, untuk menterjemahkan rasanya
cuma seperti yang aku cakap
ade pengunjung yang tidak diundang
ada yang boleh menjadikan mudarat bahaya
pada kepentingan kerjaya, pada ikatan kekeluargaan, malah boleh menjadi isu nasional!
maka, aku lebih selesa sekiranya blog ini tidak berapa dikaitkan dengan aku
takut-takut kehidupan normal aku terjejas. lebih lebih lagi bab kerja

tapi siapa tak suka perhatiankan
maka kalau orang yang luar daripada bulatan aku yang membuat hebahan
atau blogger lain tolong tudingkan
aku berterima kasih
sebab dari situ pembacanya membaca tanpa kenal aku secara peribadi
pembaca tanpa kepentingan

walaubagaimanapun
oleh kerana ramai yang datang melawat jenguk
aku rasa macam menang anugerah artis harapan
maka di kesempatan ini aku nak amik kesempatan untuk berucap

saya tidak bercadang untuk berucap panjang (cakap jer laaaaa)
saya ingin merakamkan penghargaan untuk anda yang telah memberikan komen
baik pembaca lama atau baru
yang memberi cadangan dan sokongan
atau yang diam-diam baca (aku tauuu)
atau kawan-kawan rapat dari ukm agc atau kawan-kawan pj
yang tidak henti-henti jadikan aku bahan setiap kali lepak mamak
tengok bola bahan. makan bahan. lepak saje-saje bahan

ini justifikasi yang aku belum pernah cerita
sebab kalau aku cakap korang bukan nak dengar
lagi seronok memaku kan kan
ada yang puji tapi bila dah 4-5 kali ulang aku rasa cam menganjing pulak

okey blog ini kalau korang tgk tampalan pertama bermula pada tahun 2009
sudah 3-4 tahun. tapi jumlah tampalan tak sampai 100
secara tersiratnya ada tahun yang aku tidak menulis
terkadang mengikut angin, terkadang secara santai

di antara tahun aku bermula
berselang aku tidak menulis
sehingga sekarang
terlalu banyak perubahan dan anjakan paradigma pemikiran
serta paradigm mall yang terpacak megah

arakian kalau kalian bertanya
kenapa katapenjajah, kenapa kilausaladin, apa yang khilaf beribu
aku terpaksa mengingat kembali pemikiran aku 3 tahun lepas
bagaimana dunia ini ingin dipandang secara ideal. secara sempurna
bagaimana perasaan retorik dan puitis ini menebal

namun untuk menafikan siapa aku 3-4 tahun dulu
atau 10 tahun dulu atau dulu daripada dulu
seperti pengecut dan bacul
mana mungkin ada daun yang baru tanpa dahan berumur
apa boleh hari ini merambu cucuk langit di zouk menunggang
esok mahu bertudung
dan beritahu satu dunia
saya dah berubah

tapi gambar yang konon-konon misteri tepi ini
tetap menjadi bukti
takutnya aku dulu pada apa yang akan terucap
tentang beban-beban yang tidak dipikul
tentang cakap yang tidak dibikin
perihal kritik bila lawan lemah, sudah jatuh dipijak
tetapi kekal tidak bernama

kalau dulu rajin aku memuatnaik gambar serata dunia
gagah mencover muka hahhahahha
tapi tidak lagi,
mungkin kerana memikirkan kepanjangan kerja
memindahkan dari kamera digital kepada komputer peribadi
dan meminta tangguh
sehingga aku memakai talifon pintar
untuk aku kebelakang dan memuat naik semua tempat yang aku kembara 3-4 tahun lepas
baik di timur tengah, baik di eropah, asia dan dalam negara
memerlukan keazaman yang tinggi

dan akhirnya sampailah pada sebab
ruang lingkup waktu yang menyesakkan
yang seperti tidak memberi galakan
untuk aku keluarkan link-link yang tidak aktif
untuk aku matangkan lagi layout blog ini

pada kiranya alasan yang paling mustajab
yang masih tak mahu diakui
adalah sifat kemalasan yang terus menerus melanda
yang difikirkan jika dilapangkan pasti masa mengizinkan

di zaman nasi ditanak dengan mencari kayu api
baju dibasuh ditepi sungai
menumis separuh hari, mengisar giling
boleh bersambil mendodoi anak

aku nak setting-setting online pun beghak

No comments:

Post a Comment