Saturday, October 27, 2012

Identiti Jiwa

Seusai kembali ke tanah air dari siam tempoh hari
ada satu perkara yang tidak terlepas dari pemikiran aku
identiti.

di sana bukan islam setiap kali berjumpa akan sawadikap
dengan berdiri tegak dan tangan menyembah
ditenung betul-betul mata orang di hadapan di hadapan

bagi yang islam bila dia tahu aku islam
mencari muslim food
setiap kali jumpa tangan di angkat dari jauh memberi salam
bertentang mata, tangan dihulur dengan penuh hormat
sambil terucap selawat mengingat junjungan kita

yang perempuan kalau muslim akan bertudung
pelik melihat kumpulan kami muslim tidak bertudung
biarpun kadang-kadang bertudung baju ketat lengan pendek
asal islam mesti bertudung

hormat satu perkara.
bila mamat yang ala-ala muay thai dok gocho
berdiri tegak di hadapan orang ramai dengan tegak
angkat kedua tangan seakan menyembah
perempuan jual sayur di hadapannya
aku tersentuh

tingginya martabat pergaulan di sana
pangkat darjat tak pernah dibezakan

berbalik-balik cerita tudung
aku sendiri terus terang kebanyakan perempuan yang aku cam
eh lawa siut
mesti selalunya tidak bertudung

tapi kita jarang-jarang dengar
manusia membahas soal identiti
kira dilanda tsunami. terbakar atau gempa bumi
macam mana nak bezakan islam dan bukan islam
pakat bakar je semua?

itulah sebabnya aku berjanggut.
selain muka aku yang baby face so nak balance kan
ia satu identiti
kalau zaman junjungan membezakan dengan kaum yahudi yang menyimpan misai.
jadi, walaupun kerinting2 sejemput, aku simpan juga
takut-takut dijauhkan dilanda musibah, aku dibakar dan disembahyang cara lain
minta lindung darinya
tuhan pengerak awan

tapi terpulang. kalau perasan aku jarang ceritakan bab hukum halal haram makruh sunat wajib apa semua
selain tak layak
takut terbuat hukum sendiri
aku sendiri banyak kejahatan.
jahat yang betul-betul jahat
yang aku rasa kawan-kawan rapat sejak kecik je tahu jahat-jahat aku

maka soalan yang perlu dijawab
adakah kita perlu bertuhan?
kalau kiranya kita kurang pasti akan jawapannya
apa guna terpekik lolong asb itu haram?
kalau duit yang dipujanya?
apa guna ceramah melancap itu haram
kalau main perempuan depan belakang?

tapi lumrah. berpusing-pusing
manusia akan terus menerus tidak belajar dari kesilapan
biar ada yang bersurah, manusia lebih senang belajar dari kesilapan orang lain
atau ada yang berfatwi manusia bila dah terkena batang hidung sendiri baru nak insaf
tidak tidak
penjajah kata tidak applicable dalam hidup aku
berulang ulang
berulang ulang
melakukan kesilapan yang sama
berulang
kita nyanyi sama sama. together
berulang-ulang berulang rulang burulang ulang
ulang sepaku ulang

ok cukup. jangan lebih-lebih
kesimpulannya kita selalu lupa kita perlu bertuhan
bila nak bertuhan cari
bila nak enjoy lupa
cakap pasal hukum suka
maka aku bosan berhujah mengenai politik
mengenai status halal haram
mengenai sapa baik sapa betul
sebab ape justifikasi pun, hujah dan nas sekalipun
tidak berguna kalau kita tidak mahu bertuhan
kenapa sibuk-sibuk cerita poligami
kalau memang kita tak mahu bertuhan?

berbalik mengenai identiti. selain thai
aku tengok masyarakat jepun lagi satu
cukup hormat
tertunduk tertunduk
masa aku ke sana dulu
walaupun masalah komunikasi memang teruk
tapi boleh nampak dari raut wajah
bersungguh-sungguh mahu menolong
sistem keretapi sana memang berbelit
terlampau canggih
maka bila aku tersilap. di bukakan pintu khas dan ganti tiket aku
dan bersungguh sungguh menolong
itu identiti

dan tidak dilupakan. penjajah kita
the great britain
cukup sombong. tapi itu identiti mereka

kita? time puterinya datang melawat semua tanah jajahannya termasuk negara kita
terkinja semua ikut
bersiap bagai nak rak.
imam-imam masjid as syakirin bertiga mendemokan cara berwudhuk
untuk apa?
kita nak tunjuk kita dah tak berapa dijajah?
abis yang duduk puji dia masuk masjid bertudung berjambul dengan skirt panjang tue
tak dijajah kepala bana
mana identiti kita mana?
yang satu lagi puak berdemo pasal umat islam dihina oleh filem
hari yang sama, minggu yang sama. bangsa yang sama
maka jelas ada dari bangsa kita memang tak mahu bertuhan

bercakap pasal lawatan ke masjid KLCC tadi
maka akan sampai ke debat bukan islam masuk masjid
apakah hukumnya?
maka di bawa nas arab badwi kencing dalam masjid
tidak disergah takut bersepah satu masjid
malah ustaz hasrizal mengislamkan ramai penduduk belfast
dengan membawa mereka sembahyang jemaah sebelum terucapnya syahadah

tapi. itu bagi mereka yang berminat
kalau masuk duduk di tempat imam imam pulak duduk dengar dia berceramah
atau pope yang semayang dalam masjid dengan cara dia
kita ok juga?

mana pegi kau dengan agama kau aku dengan agama aku
mana pegi penafian tiada tuhan disembah selain dariNya
mana pegi jari yang satu mengakui keesaanNya

maka masuk kita bab kalimah Allah yang nak digunakan agama kristian
berasap-rasap berbahas, tanpa kita akui, yang negara kita belum tentu melayunya ingin bertuhan yang sama
maka sampai kita ke topik pluralism
yang banyak membahas agama langit.
yang banyak tertumpu kepada islam kristian dan yahudi
persamaan dan perbezaan

atau perlu kita contohi taliban?
yang memaksa dengan perundangan?
atau kita contohi iraq?
yang pemimpinnya pelik tetapi mengakui ahli sunnah?
kita? cuba cakap apa yang kita pegang dengan fahaman ahli sunnah?
aku tak nafikan di thai juga terpecah sunni syiah dan wahabi yang mereka panggil dengan gelaran lain
tapi macam di iran, sunni yang merupakan kelompok minoriti, faham apa yang dipegangnya
kita? tahu mazhab shafie. ahli sunnah.
sms member ajak lepak mamak

ada yang berjubah ada yang berbaju melayu
ada yang hip hop ada yang rempit
ada yang duduk berdemo ade yang duduk rumah hisap ganja
come on malaysian. make up your mind
accent english ada yang ala amerika
ada yang ala malaysia
ada yang ala kelantan
ala india je tak ramai

contoh paling best
filem kl gangster
heheh kita masuk kategori label tag wayang kulit moden
yang kalau tajuknya samseng kuala lumpur lagi menarik pada aku
watak melayu nama melayu
bila bercakap dengan melayu lain
pakai bahasa cina
apa jadah?????
dah la kalau cakap dengan cina kita memang gerenti ikut slang dia
melayu dengan melayu pun cakap cina?

kadang-kadang ustazah di tv tu pun nahu lughah nya pelik aku dengar
nak ada bunyi arab macam tertelan kurma
padahal perkataan melayu

apa betul kita perlu mengembek masuk kandang kambing?
kau mengelembu sorang-sorang dalam kandang lembu
duduk tercekik dengan tie dan berkot sana sini
duduk berjubah pelik macam satu dunia bila konvo
termasuk lah aku. time konvo master baru ni,
teringat nak pakai baju melayu
tapi luar berjubah paderi juga. apa point
diploma siswazah syariah pun berjubah sama
sama dengan yang mereka seni tarian
itu yang kita bangga?

maka kita terus mencari identiti kita
terus dan terus mencari

bercakap pasal masalah memang sedap
ini tak betul dia bongok patut macam ni
semua orang boleh tuding masalah
lebih-lebih yang pesimis dengan fikiran negatif
tapi apa solusi penyelesaiannya?

pada aku, kalau nak ambil, ambil seluruhnya
adat disampingkan tidak sampai melanggar hukum
kalau tidak teruslah kita bergangnam shuffle breakdance zapin
serta bertilawah

No comments:

Post a Comment