Tuesday, October 2, 2012

Budi

Suatu petang di kedai tempat kawan berniaga.

kawan: jemput datang open house (ada open shop ke?) nanti,
aku: tengok la nanti. aqiqah anak saudara, member merangkap jiran bertunang. mungkin tak dapat kot.
kawan: peluang mencari jodoh tue, wedding, open house.
aku: 10 jemputan, 7 kau pegi sorang, masuk ke 8 kau fedup. dgn parut chicken pox ni lagi. sapa nak dekat.
kawan: okey la tue, shining.
aku: tadi pekerja kau tanya, pakai tatoo ke. kurang ajar.
kawan: hahahha siapa? datanglaa. karang kau kawen takda siapa datang.
aku: kau dah kawen senang lar cakap dah tak payah datang.
kawan: aku kena datang pulak wedding kawan-kawan yang datang wedding aku.
aku: ha aku takyah datang wedding orang, orang takyah datang wedding aku, lepas tu aku takyah rasa bersalah. kan senang
kawan: lepas tu kau mati takda sapa datang. takkan angkat jenazah pun nak bayar.
aku: ...
kawan: perkara budi weih. jangan buat main.

budi. bawak mati. memang bukan setakat peribahasa. zaman sekarang ni dah terlampau maju. kalau dulu orang amik kesempatan tabur budi, claim duit. tak pun tabur budi, bila sesak mintak balas jasa. ada lagi satu style sekarang. orang berpengaruh tabur budi sana sini. kumpul anak-anak ikan. esok anak-anak ikan berjaya dia ada segerombolan askar ikan pelbagai profession.

budi yang ikhlas mahal harganya...

No comments:

Post a Comment