Friday, April 27, 2012

Taharah

Bukak mana-mana buku fiqah, tuan-tuan dan puan-puan akan berjumpa dengan bab taharah di awalnya. taharah bermaksud bersuci. tapi aku bukan nak cerita pasal beristinjak. aku nak cerita bab bersih.

Cukup aku malas nak tulis pasal politik. muak jelik jelir. mengusung liberalis ngan datuk seri ke dataran lah, stadium lah. yang sebelah sana baju kuning salah, khemah salah duduk salah. cuma bila urusan aku nak beli fresh flower utk kawen kakak aku di petaling street atau di jalan pudu terganggu aku cam sedikit terase. apalah sangat membeli bunga segar compare dgn perjuangan keadilan di tanah air ini. ye dak?

Cukup-cukuplah kita menjadi idealistik. mulalah terima hakikat bahawa puak mana pun yang menang akan ada bengkok sana sini. puak a kalau menang tiada hak bumiputera. puak b kalau menang kayakan kroni. puak c kalau menang nak buat pemerintahan adil tapi setongkol ngan puak radikal. puak d nak perintah mintak tolong puak a, bila puak d jadi pemerintah puak a guna balik puak d.

cukuplah kalau aku kata pandangan politik seseorang tidak lagi penting atau relevan pada aku. aku suka kalau parti islam memerintah. dan aku tidak keberatan kalau tengok pemerintah yang ada terus memerintah. sedangkal itu pemikiran aku sekarang.

cukuplah apa yang berlaku di kelana jaya ini (dun seri setia lepas persempadanan semula). PRU lepas, saluran 3 bantai undi protes. aku pun join protes. hasilnya ahli dewan undangan negeri paling muda menang. tah tua 2-3 tahun je dari aku dah jadi setiusaha mb kat suk nun. masa tu kalau letak monyet di sebelah pembakang pun pembangkang menang. tapi lepas tue apa jadi? tadika pertiwi tergadai buat perumahan. kawasan lapang sebelah LRT naik kondo 4 blok. kawasan sebelah surau sebelah perumahan naik kompleks perniagaan. jalan depan rumah aku ada terowong basement pergi paradigm. tak masuk taragon yang sebelahnya. tak masuk tropicana la ou la curve la dan business centre yang nak naik tepi federal highway nun. dan paling kontroversi, padang PKNS yang melahirkan ramai bintang bolasepak tanah air pun nak dimajukan. gila.

cukup aku hairan malam ini aku dapat sms dari sorang kawan tanya. modus operandi bersih dgn 13 mei sama. aku tanya apa yang sama? divide n rule. tah la lepas brainstorm2 baru la aku paham. tapi aku cakap kat dia senang je. maybe politik berdasarkan kaum dah lapuk di zaman. tapi sebab itu generasi kita lupa. kita tak pernah kena halau masa nak beli sebotol kicap. kita tak pernah dipandang hina dek kerana miskin. dalam keadaan sekarang, orang kita sendiri menggangu gugat prevailnya entiti bangsa. terpulang. hak dan pilihan masing-masing. cuma sekali keistimewaan itu dicabut, jangan mimpi la dapat semula. mati hidup semula tak dapat balik.

cukup kalau dikata kaum ini kalau menang korup dan menindas. kaum sana kalau menang pun sama juga. cuma pilihan kita, kita rela ditindas oleh siapa? hahahha hinanya kita.

cukuplah aku tulis secara am dan tidak spesifik. terlalu banyak insitutusi, parti atau perseorang yang akan sensitif bila aku menulis perkara dalam minda anak muda ini. maybe lebih sesuai kalau kita minum-minum sembang berbual. ye dak?

No comments:

Post a Comment