Wednesday, May 2, 2012

Ba'da Taharah

heheheh. bantai sahaja tajuknya. aku sebenarnya hendak bercerita tentang pasca bersih. sebab yang menyokong dan membenci sama-sama naik. kata polis itu jahat, upload video gambar. kata rusuhan tak terkawal, pun upload video dan gambar. mana betul?

sebetulnya agak mustahil kelompok kecil pemimpin menganjurkan demonstrasi aman yang partisipasinya mencecah ratusan ribu, menjamin keamanan dan ketidakkacauan demonstrasi. katakan 250 000 berhimpun secara aman damai sejahtera makmur, 100 orang daripada, iaitu 0.04 percent buat keputusan nak jadi liar sikit baling batu. bayangkan 100 orang baling batu. walaupun minoriti kesannya...cukup pedih.

sesiapa yang datang dengan niat yang baik. nawaitu yang baik. kemudian ditindas, dianayai, dibelasah sampai cacat, atau mati sekalipun mesti ada balasan baik. kesian memang kesian. tapi semuanya tahu risiko ketika hadir atau bertugas. mereka bukan tidak sedar ada bahaya. cuma atas nama tugas tangungjawab atau kehendak mengutarakan apa yang dijuangnya mengatasi rasa takut. rasa rugi. rasa pentingkan diri. rasa sayang keselesaan.

takutlah pada setiap muka berdarah yang diupload di facebook. baik di pihak polis atau di pihak demonstran. takutlah pada nyawa-nyawa yang terkorban. darah-darah yang tumpah. insan-insan yang dibelasah bagai binatang. seorang individu dibelasah secara berkumpulan. takutlah pada orang seperti ini. kerana setiap dari itu, melambangkan datangnya gelombang besar, yang jika tewas 1 sepuluh bangkit. bagi yang ikhlas dalam menjalankan tugas menjaga keamanan ataupun tulus hadir atas nama keadilan, titik peluh pasti terbayar. tidak hari ini hari esok. tidak minggu ini minggu depan. tidak zaman ini zaman lain.walaupun teruk dibelasah. teruk dirempuh. teruk dizalimi, sakit hanya bagai dicubit. sakit, tetapi boleh ditepis. yang dirisaukan bila dah bagi muka banyak sangat, datang tumbukan balas, terduduk kita. takutlah anda. misteriiiii

No comments:

Post a Comment