Wednesday, May 9, 2012

3 Mei 2012


Ucapan Penerimaan Masuk sebagai Peguambela dan Peguamcara di Mahkamah Tinggi.

Dengan Izin,

                Assalamualaikum dan salam sejahtera. Yang Arif Hakim, wakil dari Jabatan Peguam Negara, Majlis Peguam Malaysia dan Jawatankuasa Peguam Kuala Lumpur. Saya Encik Jeffree, pengusul bagi pihak pempetisyen pada hari ini.
               
Pempetisyen, Akmal, ditauliahkan Ijazah Sarjana Undang-Undang dengan Kepujian daripada Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 2009. Pempetisyen juga ditauliahkan Diploma Siswazah Pentadbiran, Guaman dan Kehakiman Islam pada tahun 2009. Pempetisyen selanjutnya dilantik Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan berkhidmat dengan Jabatan Peguam Negara sebaik sahaja tamat pengajian pada tahun 2009 sehinggalah sekarang. Pempetisyen bertugas sebagai Peguam Persekutuan di Kementerian Kerja Raya dan di antara skop tugasnya adalah mengendalikan kes-kes sivil di mahkamah bagi pihak Kerajaan Malaysia.

Pempetisyen, dengan rasa penuh kesyukuran, berterima kasih kepada kedua ibubapanya, Encik din dan Puan ..., yang mana tanpa  didikan mereka berdua, tidak mungkin pempetisyen berada di sini. Terima kasih yang tidak terhingga kepada ibubapa, abang, kakak, adik dan kesemua ahli keluarga di Kelana Jaya yang tidak pernah berhenti dari memberi sokongan dan dorongan. Tidak lupa juga kepada Ketua Jabatan, para pensyarah, Encik Nasrullah, rakan dan sahabat yang banyak mencurahkan ilmu selok belok dunia perundangan. Dengan segala tunjuk ajar, Pempetisyen  akan terus berusaha menyumbang ke arah keadilan.

                Saya percaya, pempetisyen adalah layak dan sesuai untuk diterima sebagai Peguambela dan Peguamcara. Semua dokumen dan borang adalah teratur. Saya juga percaya tiada bantahan daripada ketiga-tiga pihak Jabatan Peguam Negara, Majlis Peguam Malaysia dan Jawatankuasa Peguam Kuala Lumpur. Oleh itu pohon pempetisyen diterima masuk sebagai Peguamcara dan Peguambela di Mahkamah ini.

***

dengan kuasa bla bla bla didaftarai bla bla bla

***

mohon memakaikan jubah kepada pempetisyen

No comments:

Post a Comment