Thursday, April 26, 2012

Bunohan terbunuh

untuk mengkritik sesebuah filem. ada beberapa etika yang perlu dipatuhi. biar cerita habis ditayangkan baru kritik. tak tutup periuk nasi orang. dan perlu tahu mesej tersirat. buaya putih ke, saka ke, samseng jalanan ke. sudah tentu ini semua perlukan kajian dan tontonan lebih dari sekali. which is sangat malas untuk dilakukan. jadi review aku memang tak layak dikategorikan sebagai kritikan juri profesional.

kutipan rendah, kritikan banyak. pelik aku dengan citarasa orang tentang filem. mungkin citarasa aku rendah tapi pada aku bunohan ini salah satu filem tempatan terbaik setaraf filem muallaf. mungkin para profesional yang mengkritik lebih arif tentang apa yang diperkatakan. contohnya banyak elemen air termasuk peluh paya sungai dan laut. apabila bosan, main elemen pasir. wah aku tak perasan pon. yang aku perasan setting tempat pengambaran sangat cantik dan unik. lalang tinggi dari kepala. kau ada? orang tua duduk tengah paya. kau penah jumpa?

ini belum masuk komen para professor tentang semua unsur wayang kulit, kekeluargaan, mistik, tamak, politik disardinkan dalam satu filem.ahh persetan apa yang dikata pakar-pakar tersebut. meh dengar abang ulas. lagi menarik.

mungkin kita tak sedar, watak pembunuh faizal hussein (camnie ke eja?) itu sangat berkesan. bagaimana seorang pembunuh tegar lembut hati dan ada semangat kekeluargaan di akhir cerita. ini bukan gengster-gengster dalam filem ibukota yang berlawan 5 lawan 5 cakap nak meletup. dan kebanyakan gengster filem aku pun tak pasti. nampak macam melayu cakap cina. kalau dalam filem bunohan ni amik kau, kelate totok. stok bunuh pakai sabit.

watak antigonisnya adalah seorang cikgu (katanya) atau ahli perniagaan yang mana akhirnya menjadi pembunuh. moralnya di sini mungkin lebih kepada sifat kekeluargaan atau kelembutan hati manusia. kalau korang tengok mafia atau kongsi gelap, keluarga akan diutamakan. entah aku pelik cerita gengster yang leh bergaduh berbunuh adik beradik. sebab setau aku lah, gengster mana pun, family dia jaga.

dan kesimpulan aku, itu pasal kita jangan kutuk sangat orang yang jahat ini. boleh jadi dia akan berubah. dosa dia diampunkan bila bertaubat. dosa kita yang mengutuk ini macam mana? kalau takat salam tangan hari raya maaf zahir batin lepas?

aku takda komen pasal unsur mistik buaya putih, saka ke susuk ke yang ada dalam cerita itu. sebab aku tak paham.

cara atur plot yang menarik. yang awal bersambung akhir selainnya di tengah. skrip dia walaupun dialek kelantan yang perlu aku lihat subtitle pada aku cukup best. bukan sebab aku suka dengar dialek kelantan. aku tak suka pun. tapi cakapnya pada aku retorik. lawaknya kasar penuh makna. contoh

kita ni hidup mati 3 minit je dalam gelanggang tue
- barangkali hok 3 minit tu kau boleh bagi kat aku

besar pisau aku
-taje lagi pisau aku

aku nih keje bunoh oghe
- aku ade dengar


hahahha ok aku bantai je. skrip asal bukan begitu. nak guna demo ape semua tak reti sebab tak paham dialek kelantan. tapi takat gocho, kelik tuh lepas dua tiga kali tgk translation paham la aku apa dia. senang cita aku suka filem ini pasal originality. keaslian. macam juga cite yasmin ahmad. ini tidak. cerita kos juta-juta, konon pasal sejarah mitos tamadun melayu berserta raja dan pahlawan, tapi dok ikut cite penjajah seakan-akan gladiator, pirate, troy tah apa lagi. bila cuba meniru, sebatu orang boleh bau.

3 comments:

  1. kata penjajah! kata penjajah! wei, aku ade komen la entry sebelum ni. tp xde pun.ko x allow la ni. ade ke. kata nak traffic byk.

    Aku tgk gak cite ni. tp half way. satu sbb aku xphm bahasa kelate. nak tgk cite ni xbole tgk subtitle. setiap angle kt cite ni ko kne tgk nk bg phm cite. so, klu concentrate subtitle, cmne nak tgk angle2 ni.

    Lg satu, sbb mmg aku xphm cite ni. tinggi sangat nilai estetika dan homeopathy dlm cite ni. yg aku tau, cikgu tu adlh org KL yg nk bli tanah tu. faizal hussein pembunuh yg sukati mak dia je nk bunuh sape. n khairul adzim tu boxer yg dh nk klh.

    Sekian.

    ReplyDelete
  2. masuk spam sebelum nie..ehehe...sorry pasnie aku check spam sekali..

    dulu tak paham english tgk cite omputih tgk subtitle. tgk anime tgk subtitle..tgk korean drama tgk subtitle. nape nak prejudis time tgk cite tempatan. tue la kau asyik layan hbo je

    homeopathy tue perubatan sengal. apa kaitan. 3-3 orang yang kau sebut tue adik beradik sebapak...cuba kau dgr dialog dia. macho dowh

    ReplyDelete
  3. tgk cite english xyah tgk memek muka org tu. cite melayu memek muka pun ada makna. aku rase yg prejudis tu ko. siap ckp 'family aku kalau bukak astro ria kena gelak'. Bagi tgk tanah kubur terus bangkit dari kehidupan songsang.

    Yg tgk anime n korean drama tu bob. aku x tgk. Haha!

    ReplyDelete