Thursday, February 11, 2010

Semenjak bila?

senario di sebuah restoran amerika yang ditempatankan

penama X: eh u kira balik ayam ini. i nampak u berbual-bual masa masukkan
pelayan: saya dah kira tadi.betul
penama X: you kira balik.kalau salah macam mana? i report kat u punya bos
pelayan: *geleng dan kira satu-satu*
penama X: u jangan merungut. i customer tau tak. concerntrate
pelayan: betul lah kak
penama X: hah nasib baik betul. this is fast food restaurant. you have to be fast
...

senario di sebuah kedai 24 jam ganti kedai kopi

pelayan 1: kira asing ke sekali
pelayan 1 lagi: asing ke sekali
penama y:*tinggi suara*you tak nampak ke i angguk?i tengah makan you jangan kacau boleh tak
aku: *senyum sambil pandang kawan*
pelayan 2: minum apa?sekali ke asing-asing
penama y: hah tanya lagi banyak kali. orang lain tanya lagi
aku: * senyum lagi lebar*
...

entahlah. pada aku la kan. pada aku. kalau kau hormat diri kau, kau tidak buat semacam itu. atau kita memang manusia generasi stress? yang mcm tong gas mampat dimasukkan gas lagi. tunggu masa meletup. kalau seperti itu, kitaran tidak akan putus. orang yang kena juga ibarat pelampung udara. orang ini tiup. orang sana tiup. lama kelamaan penuh, pecah. kena orang lain pula. kalaulah ada orang yang seperti span yang menyerap kemarahan tanpa menabung stress dan kemarahan, pasti kitaran tersebut akan berakhir.itu kalau (perkataan yang tidak berapa positif untuk diaplikasikan dalam kehidupan seharian). Jadi kenapa kita kena tiupkan bara-bara kemarahan dan kesesakan fikiran dalam hal remeh. hal ranting.

kalau betul sekalipun (kalau lagi). cakap elok-elok tidak boleh? mungkin aku juga ada masanya seperti itu. aku selalu teringat kata kak ngah- biar ikut resam padi, makin berisi makin tunduk, aku respect pada orang yang boleh cakap dengan dengan budak tingkatan 1 sama macam dia cakap dengan orang besar , dia dengar cerita orang gaji jenis yang betul-betul dengar walaupun dia ada Phd.-lebih kurang begitulah ayatnya.

aku mungkin baik dengan pelayan restoran sebab orang yang pernah baik dengan aku dulu pelayan restoran. kalau tidak mungkin aku pun sama.

ceritanya tetap sama dari dulu sampai sekarang.kau pijak-pijakan orang sebelum betul-betul di atas dan mungkin bila kau turun kau jumpa balik orang yang kau pijak tadi. kau buli budak gemuk dalam kelas besok besar di jadi bos kau.itu kalau la (kalau lagi.ngantuk dah ini)

No comments:

Post a Comment