Monday, April 12, 2010

Kenyataan

Tiba-tiba ada banyak kenyataan dan berita pelik di akhbar harian. kelakar. sangat kelakar. tahniah kepada anda yang mencetus kegemparan sekaligus menunjukkan betapa bodohnya orang bila perkara berkait duit, pangkat, keturunan dan perempuan.

Aku tidak pelik tentang si penipu duit.aku tidak pelik penyamar. aku tidak hairan ketua ajaran sesat.aku tidak pelik boneka-boneka yang bersuara. tidak aku hairan bomoh yang dakwa boleh beri seribu satu macam keajaiban

aku cukup pelik siapa yang mengikut.aku cukup hairan siapa yang mendengar.aku hairan siapa yang percaya.aku cukup pelik kenapa perlu buka ruang untuk ketidakendahan. pinjam kata penjajah ignorance is a bliss. kadang-kadang kita rasa kita cukup pandai untuk ditipu. kerap kali kita fikir hal tersebut terlalu remeh. kadangkala disebabkan itu tugas kita, itu peluang untuk mengampu, itu hal boleh buat duit, boleh lebarkan sayap kita redah. boleh mantap atau montok kan badan, boleh tunduk suami, boleh buat nama, boleh belajar ilmu yang orang lain tidak boleh belajar kita ikut.

selain daripada insan yang memang suka benda pelik-pelik.yang acuh tidak acuh inilah selalu kena tipu. yang jenis baca dengar berita tak persoalkan. usah dihairan kenapa orang mengaku macam-macam. mengaku tuhan, mengaku nabi, mengaku pemimpin, mengaku jutawan. pelikkan diri kita yang minat tentang ilmu yang kononnya tidak pernah dihebahkan. hairankan kita yang percaya dia sesuatu. dan mari gelakkan cerita-cerita bohong yang disediakan untuk perbodohkan kita. kah kah kah

post scriptum 1 : yang berpangkat pandai pun kena tipu

post scriptum 2 : touch wood

post scriptum 3 (tiada kene mengena) : aku selalu terfikir macam mana hendak tarik balik percakapan atau kenyataan yang dibuat di dalam mesyuarat, di tepi-tepi longkang atau terhadap manusia-manusia sensitif. iya betul fikiran kita punya, bila sudah dikata orang punya. aku lepas silap berkata akan termenung sentiasa mengenang kata-kata bodoh atau jahat yang keluar dari mulut ini

tertekan sehingga menulis ketika masa sepatutnya aku makan

No comments:

Post a Comment