Wednesday, July 3, 2013

Kata penjajah paradigm

"kau ni naik turun gunung, panjat dinding, marathon, gym lagi, tapi perut gitu gak"
soalan ulang siaran berkumandang di udara. satu lagi soalan bosan selain soalan bila nak kahwin dan bila nak pakai telefon pintar.

balik rumah aku termenung. bukan sebab sedih.
sebab aku terfikir. bile orang kata hiking itu adventurous, mencabar dan extreme
hebat sangat ke?
ye memang susah dan perlukan keazaman serta pengetahuan.

tetapi setahu aku,
air yang melekukkan batu bukan sebesar ombak
tidak banjir
malah berupa beberapa titisan di tempat yang sama berterusan selama bertahun2
batu gergasi bergerak bukan kerana ada tenaga yang hebat dan kuat
tetapi kerana terhakisnya batuan kecil tanah atau apa-apa yang mendukungnya untuk berdiri gagah

semua aspek dalam kehidupan kunci pada persistence, pada konsisten, pada istiqamah

dalam soal ibadah diperintahkan menyembahNya 5 kali bukan 17 rakaat sekaligus
kekayaan yang bertahan lama adalah kekayaan yang dibina peringkat demi peringkat.
takkan bertahan lama kekayaan sekelip mata.

walaupun aku menyampah dengan kata-kata penjajah
tapi di Pejabat desktop wallpaper aku ade gambar pemandangan
dengan kata-kata Paul Coelho
siapa dia jangan tanya aku. aku cuma tahu dia penulis.
katanya:-

if you think adventure is dangerous, try routine. It is lethal.

nah! nak aku setuju macam mana lagi.

1 comment: